Teknoloji

Togg, rekabetçi bir fiyatla pazarda olacak

“Bir otomobilden fazlası” vizyonuyla yola çıkan Togg’un, Cumhuriyetin 99’uncu kuruluş yıl dönümünde açılışı gerçekleştirilen Gemlik Kampüsü’nde, aracın üretim aşamalarına da şahitlik edilen basın buluşması etkinliği gerçekleştirildi.

Bursa’nın Gemlik ilçesinde, 1,2 milyon metrekare alan üzerine şurası, son teknolojiyle donatılı ve her 3 dakikada bir araç üretme kapasitesine sahip fabrikanın gövde, montaj ve boyahane kısımları basın mensuplarına tanıtıldı.

Gazeteciler, “akıllı cihaz” olarak tanımlanan C segmentindeki SUV Togg’un üretim aşamasına şahitlik etti.

Togg, son halini aldı

Togg Üst Yöneticisi Gürcan Karakaş ve beraberindeki yetkililerce, fabrikanın gövde bölümünde aracın gövde kısmının robotlar tarafından nasıl üretildiği, “Avrupa’nın en pak boyahanesi” unvanına sahip boyahanede de “Türkiye’nin otomobili”nin boya aşamaları basın mensuplarına gösterildi.

Montaj bölümünde yapılan çalışmalarla Togg’un son halini almasına tanıklık eden gazeteciler, üretim bandından inme kademesindeki tamamlanmış araçları da inceleme fırsatı buldu.

Programda, Togg’un 2023’ün birinci çeyreğinde pazara çıkacak C segmentindeki SUV aracı da basın mensuplarınca test edildi.

Türkiye’de mobilite alanında faaliyet gösteren şirketler arasında ilk sırada

Daha sonra bilgilendirmede bulunan Togg’un Üst Yöneticisi Gürcan Karakaş, Togg’un 15 seneye yayılmış 3,5 milyar euroluk bir yatırım gerçekleştirdiğini söyledi.

Bu yatırımın 5 farklı modelde “akıllı cihaz”, 175 bin üretim ve mobilite ekosisteminin çekirdeğini kapsadığını anlatan Karakaş, “2023 sonu itibarıyla Togg için toplamda 1,8 milyar euroluk kaynak harcanacak. Bu kaynağa akıllı cihaz, kampüs ve teknoloji geliştirmek için yapılan yatırımlar da dahil.” dedi.

Karakaş, Togg’un şu anda 4 milyar 336 milyon 274 bin lira ile Türkiye’de mobilite alanında faaliyet gösteren şirketler ortasında birinci sırada yer aldığını vurgulayarak, şunları kaydetti:

“Kendi sınıfındaki araçlarla rekabet edecek bir fiyata sahip olacak”

“Togg, akıllı aygıt gelirleri ile öteki gelirlerin istikrarlı olduğu bir planla yola çıktı. Hem aygıtların satışından hem taşınabilir hizmetlerinin kullanımından gelir elde edecek. Tıpkı vakitte batarya ve yazılım maliyetlerini denetim edebildiği için karlılığına bunun da katkısı olacak. Togg’un fiyatı şubat ayında açıklanacak. İleri teknolojiye sahip bir akıllı aygıt olarak yola çıkacak Togg, içten yanmalılar dahil kendi sınıfındaki araçlarla rekabet edecek bir fiyata sahip olacak. Tüm ön siparişler Şubat 2023 prestijiyle alınmaya başlanacak. Birinci yıl 20 bin adet üretim olacak. Siparişler ferdî kullanıcılar öncelikli olmak üzere alınacak ve 2023 yılı boyunca teslim edilecek. Birinci akıllı aygıtın mart sonunda trafiğe çıkmasının akabinde, ortalama 18 ay sonra Avrupa pazarına giriş yapılacak. Sedan model akıllı aygıt 2025 yılının birinci yarısında piyasada olacak.”


“Togg, ‘YeniLig’in savlı oyuncularından biri”

Togg’un 2030 sonu itibarıyla 1 milyon üretim hedefinin bulunduğunu anlatan Karakaş, kamuya 2035 yılına kadar 30 bin Togg satılacağını aktardı.

Karakaş, teknolojinin ve paradigmaların değiştiği bu dönemlerde yeni oyuncular için yeni fırsatların ortaya çıktığını belirterek, “Togg bu periyoda ‘YeniLig’ diyor. YeniLig’in başarılı oyuncuları da yeni nesil teknoloji kullanıcıları merkeze alarak geliştiren şirketler olacak. Togg, YeniLig’in tezli oyuncularından biri. Her şeyden evvel otomotivde ön planda olmayan teknolojiler olacak. Örneğin, ‘oyunlaştırma’, ‘siber güvenlik’, ‘büyük veri ve veri analitiği’, ‘sensör teknolojileri’, ‘fintek’ ve ‘blok zinciri’.” diye konuştu.

Bu inovatif teknolojilerin otomotiv sektöründe ve kurumsal büyük şirketlerde bulunmadığını vurgulayan Karakaş, Togg’un bugüne kadar 300’den fazla startup ile görüştüğünü, halen 19 startup ile çalıştığını kaydetti.

“İki farklı mile dönüştürebilecek”

Karakaş, şöyle devam etti:

“Togg, blok zinciri, dijital ödeme sistemleri, harita bazlı işler üzere teşebbüsler, Meteoroloji Genel Müdürlüğü, AvaLabs, Türk Hava Yolları, Paycell, Smart-iX, Etiya, Shell, Hopi, BlindLook, Trendyol üzere şirketlerle yaptığı iş birlikleriyle bir bedel ağı örüyor. Bütün bunlar arabanın A noktasından B noktasına seyahat yapılan bir araç olmaktan çıkıp, yeni bir hayat alanı olduğunun ipuçlarını veriyor. Üstelik bunlar yarından sonranın değil, bugünün ve yakın geleceğin teknolojileri olarak hayatımıza giriyor. Örneğin Togg, Türk Hava Yolları Miles&Smiles ile yaptığı işbirliğiyle dünyada karayolunda statü mili kazandıran birinci mobilite markası olacak. İşbirliği kapsamında Türk Hava Yolları Yolcu Programı Miles&Smiles üyeleri, Togg mobilite ekosisteminin sunacağı fırsatları mil ve statü mil olmak üzere iki farklı mile dönüştürebilecek.”


“Yerliliği kullandığınız modül sayıları değil, mülkiyet hakları belirliyor”

Togg’un milli bir proje olduğunu vurgulayan Karakaş, “Fikri ve sınai mülkiyet hakları yüzde 100 Türkiye’ye ilişkin olan ve bu bakış açısıyla da doğal olarak yüzde yüz yerli bir proje. Günümüzde yerliliği kullandığınız modül sayıları değil, mülkiyet hakları belirliyor. Togg, birinci akıllı aygıtı C-SUV için tedarikçilerinin yüzde 75’ini Türkiye’den sağladı. Bu oran değer olarak bakıldığında yüzde 51’e karşılık geliyor. Togg’un amacı gelecek üç yıl içinde yüzde 68’lik bir yerlilik oranına ulaşmak.” ifadesini kullandı.

Karakaş, Gemlik’te 29 Ekim’de resmi açılışı yapılan Togg Teknoloji Kampüsü’nün gövde, boya ve montaj tesislerinin yanı sıra Ar-Ge, tarz tasarım, prototip geliştirme ve test merkezi, strateji ve idare merkezi ile kullanıcı tecrübe parkı ünitelerini de barındırdığını anlattı.

Avrupa’nın en temizi

Kampüsün inşaat sürecine de değinen Karakaş, “Kampüsün zemin güçlendirmesi için 44 bin beton kolon kullanıldı. Bu rakam 1500 metrekare tabanlı 7 tane 50 katlı gökdelene karşılık geliyor. Üretim hatlarında toplam 250 robot var. 1,2 milyon metrekarelik alan üzerine inşa edilen kampüs, 230 bin metrekare kapalı alana sahip. Avrupa’nın en pak boyahanesi yerleşkede. 5 gr/metrekareden az ‘uçucu organik bileşen’ salımı ile Türkiye’deki yasal sınırın 9’da 1’i, Avrupa’daki yasal sonun ise 7’de 1’i bir pahayla Avrupa’nın en temizi. Kağıtsız, dijital çalışma prensiplerine göre dizayn edilen kampüs, yüksek otomasyona sahip. Gövde atölyesinde yüzde 90 otomasyon var.” diye konuştu.

İstihdam 4 bin 300 kişiye yükselecek

Karakaş, şu anda toplam 1400 kişinin çalıştığı Togg’da üretim kapasitesi 175 bin adede ulaştığında istihdamın 4 bin 300 bireye yükseleceğini kaydetti.

Her adımında kullanıcıyı merkeze alan Togg’un satış stratejisinde de kullanıcılara doğrudan temasla ulaşmaya karar verdiğinin altını çizen Karakaş, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Togg’un doğrudan yöneteceği fiziki temas noktaları dönemsel deneyim merkezi, marka deneyim merkezi ile satış ve satış sonrası bütün hizmetleri sunacak olan 360 derece deneyim merkezleri olmak üzere üç tip. Deneyim merkezlerinin ilkini Zorlu Center’da açan Togg, bu sayıyı 2023 yılı sonuna kadar 12’ye, 2025 yılında da 35 noktaya çıkaracak. Şirket birebir vakitte kullanıcıların taleplerine nazaran esnek teslimat noktaları oluşturmak üzere de çalışmalarını sürdürüyor. 2023 yılında 25 sabit satış sonrası tecrübe merkezi (servis) açacak olan Togg, 2025’te 30 sabit servis noktasına sahip olacak. Şirketin 2023 yılında 8 adet olacak mobil servis hizmet aracı sayısı da 2025’te 40’ın üzerine çıkacak. Togg, kullanıcılarına uçtan uca online/dijital tecrübe sağlamak üzere hem Togg taşınabilir uygulamasını hem de yapay zeka takviyeli dijital asistanı ToggCare’i devreye sokacak.”

92 farklı teste tabi tutuluyor

Karakaş, Togg’un şu anda seri üretim bandından inen aygıtlarını sertifikasyon ve homologasyon süreçleri için yurt dışındaki akredite test merkezlerine gönderdiğini vurgulayarak, “Cihazlar 16’sı yeni regülasyon olmak üzere 92 farklı teste tabi tutuluyor. Teste gönderilen cihaz sayısı aralık sonu itibarıyla toplam 165 olacak. Cihazlar testlerini tamamlayıp tip onaylarını alacaklar. Tip onaylarının alınmasının ardından da siparişlerin gelmesiyle birlikte kullanıcıya yönelik seri üretim başlayacak. Mart ayı sonunda da Togg akıllı cihazı yollarda olacak.” tabirini kullandı.

Karakaş, “akıllı cihaz”ın geriden itişli (159.9 kw) ve dört çeker (320 kw) olmak üzere 2 farklı versiyonunun bulunduğunu belirterek, menzil opsiyonlarının ise “300 ve 500+ kilometre” olduğunu söyledi.

Şarj ve batarya

Togg’un yüzde 100 sahibi olduğu “Trugo” markasıyla Türkiye’de kullanıcılara kesintisiz ve meselesiz bir tecrübe yaşatma amacıyla harekete geçtiğini lisana getiren Karakaş, “81 ilde 600’ün üzerinde lokasyonda 1000 yüksek performanslı şarj cihazı kurmak için yola çıkan Togg, ilk istasyonlarını İstanbul ve Ankara arasındaki en önemli geçiş noktası olan Bolu’nun hareketli mekanı HighWay Dinlenme Tesisi’nde kurdu. Togg, şarj etme kapasiteleri 180 kw ve 300 kw olan cihazlarla hizmet verecek.” dedi.

Togg’un Üst Yöneticisi Gürcan Karakaş, şarj konusunda Shell ile işbirliği yapan Togg’un Trugo’nun amaçlarıyla uyumlu olarak öncelikle 400 Shell istasyonu belirlediğini söz ederek, şunları kaydetti:

“Belirlenen bu lokasyonların 320’sinde Togg, 80’inde ise Shell & Turcas aygıtların kurulumundan sorumlu olacak. Kelam konusu 400 lokasyonda kurulacak yüksek performanslı şarj aygıtı sayısı yaklaşık 600 adet. Şarj aygıtları trafik yoğunluğu yüksek güzergahlarda 25 kilometrekarede, az yoğunlukta bölgelerde 50 kilometrekarede bir kurulacak. Yüksek süratli şarj aygıtlarıyla bir bataryanın doluluk oranı ortalama 25 dakika içinde yüzde 20 doluluk oranından yüzde 80 doluluk oranına ulaşabilecek. Aygıtlarda yüzde 100 yenilenebilir güç kaynağı sertifikalı hizmet sağlanacak.”

Karakaş, Togg’un şarj altyapısının yanı sıra bataryanın değer zincirindeki öneminin bilinciyle, enerji yoğunluğu en yüksek Li-ion NMC hücre teknolojisine sahip olan Farasis Energy ile beraber yüzde 50-50 ortak girişimle Siro Silk Road Temiz Enerji Depolama Teknolojileri Anonim Şirketi’ni kurduğunu anımsattı.

Batarya teknolojileri geliştirilecek

Togg’un bu teşebbüsle batarya teknolojilerinin geliştirilmesini de amaçladığını vurgulayan Karakaş, kelamlarını şöyle tamamladı:

“Siro, 2023 yılı başından itibaren Togg montaj üretim ünitesinin yanındaki Batarya Teknoloji Merkezi binasında batarya modül ve paketlerinin seri üretimine başlayacak. 2023 yılında Farasis’in en son geliştirdiği teknolojiler üzerine Siro batarya hücrelerini geliştirme faaliyetlerine başlayacak ve geliştirdiği tüm eser ve tahlillerin fikri mülkiyetine sahip olacak. 2024 yılı sonundan itibaren kendi yerleşkesinde üretime başlayacak olan Siro, 2026 yılı prestijiyle batarya hücresi de dahil olmak üzere entegre bir güç depolama üreticisi haline gelecek. 2031 yılı prestijiyle üretim kapasitesi 20 GWs’e ulaşacak. Siro, Türkiye’nin yanında bölgede 120 ülkeden de direkt sorumlu olarak otomotivin yanı sıra mikromobilite, endüstriyel uygulamalar, deniz taşıtları, yenilenebilir güç için sabit güç depolama uygulamalarıyla geniş bir alanda var olacak.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu